دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آذر 1397 - 16:58
علی‌مهدی مطرح کرد:

سواد رسانه‌ای سپری مقابل رسانه‌های بیگانه 

یک فعال فرهنگی افزایش سواد رسانه‌ای را سپری مقابل رسانه‌های بیگانه دانست.
کد خبر : 343213
0G5A1279 (1).JPG

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از کرمان، مسلم علی‌مهدی ظهر امروز در ساعت فرهنگی استادان به عنوان دومین سخنران با موضوع آسیب‌شناسی ماهواره در خانواده ایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان اظهار کرد: نخستین بار شهریور سال 1370 همزمان با برپایی امکانات دریافت امواج ماهواره‌ای در مرزهای کشور و توسط مرزنشین‌ها به تهیه و نصب ماهواره اقدام کردند.


علی‌مهدی افزود: سال‌های بعد و با ضبط برنامه‌های ماهواره‌ای و ارسال آن‌ها به مرکز کشور، استفاده از سیستم‌های ماهواره‌ای بین مردم ترویج یافت.


وی گفت: سال 1374 نخستین شبکه رسمی فارسی زبان برای تغییر فرهنگ مردم ایران راه‌اندازی شد؛ چراکه امکانات دریافت امواج ماهواره‌ای به کلان‌شهرها رسیده بود و مردم می‌توانستند به ماهواره دسترسی داشته باشند.


این فعال فرهنگی با اشاره به برنامه‌ریزی دشمنان برای تغییر نوع نگرش و سبک زندگی مردم کشور خاطرنشان کرد: سال 1392 تعداد شبکه‌های فارسی زبان به 162 شبکه مختلف رسیده بود که رشد 24 برابری را نسبت به پنج سال قبل از آن نشان می‌داد.


وی تصریح کرد: با افزایش راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای و دسترسی بیش از پیش مردم به محتوای این شبکه‌ها شاهد رشد آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در کشور بودیم.


علی‌مهدی با تاکید بر این موضوع که باید از رویکرد بستن مسیر دسترسی مردم به رسانه‌های بین‌الملل فاصله بگیریم، افزایش سواد رسانه‌ای را سپری مقابل رسانه‌های بیگانه دانست و گفت: باید با افزایش سواد رسانه‌ای در میان اقشار مختلف مردم سپری را مقابل رسانه‌های بیگانه ایجاد کنیم تا فرهنگ، هویت و ارزش‌های دینی ما مورد هجمه قرار نگیرند.


وی با اشاره به افزایش بی‌سابقه تحریک مردم براساس مشکلات اقتصادی و تلقین ناامیدی به جامعه توسط شبکه های بیگانه ادامه داد: خط دهی اصلی شبکه‌های خبری و سیاسی فارسی زبان تحریک لایه‌های معترض جامعه ایرانی است و اخباری را بیشتر برجسته سازی می‌کنند که لایه‌های حساس‌تر را تحریک کنند.


کارشناس فضای مجازی افزود: سال‌های اخیر شبکه‌های تفرقه انگیز با محور قومیت‌گرایی با زبان‌های کردی، ترکی، عربی و .... راه‌اندازی شده است که هدف اصلی آن‌ها اختلاف افکنی بین 11 قوم اصلی جامعه ایرانی است.


وی خاطرنشان کرد: شبکه‌های سرگرمی بدون ژانر خاص و با هدف جذب مخاطب بیشتر راه‌اندازی شده‌اند تا مردم از مسائل مهم داخلی فاصله بگیرند.


علی‌مهدی با اشاره به این موضوع که مخاطب اصلی سریال‌های ماهواره‌ای صرفا زنان و از بین بردن بنیان خانواده‌ها است، تصریح کرد: برخی شبکه‌ها که از نهادهای مختلف غربی اقدام به پخش سریال‌های بی‌محتوا می‌کنند با اهداف مهندسی شده درصدد نابودی فرهنگ و ارزش های زنان، جوانان و نوجوانان هستند.


به گزارش آنا، نشست تخصصی آسیب‌شناسی ماهواره در خانواده‌های ایرانی با مشارکت پژوهشکده مطالعات میان فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت دانشجویی و فرهنگی استان کرمان امروز با حضور استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان و مدیر گروه پژوهشی مطالعات مقایسه‌ای فرهنگی دانشگاه از پژوهشکده مطالعات میان فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.


در این نشست اساتید برجسته نظر و دستیافت‌های خود را در این زمینه به تبادل گذاشتند و در خاتمه جلسه به پرسش و پاسخ پرداختند.


 رحمان جلالی با تشریح اصول سواد رسانه‌ای و تفاوت‌های آن با سواد دیجیتال به بازتاب فعالیت‌های شبکه‌های ماهواره‌ای در فضای مجازی پرداخت و انواع رویکردها را با فضای مجازی و تاثیر آن در قشر جوان جامعه را مورد بررسی قرار داد.


در ادامه مسلم علی‌مهدی با ارائه نتایج تحقیقات گسترده در زمینه آسیب شناسی و پیامدهای ماهواره در خانواده های ایرانی و تشریح سیر تاریخی پیدایش و گسترش این پدیده، هدف از تشکیل این شبکه‌ها و جامعه هدف آن‌ها را مورد بررسی قرار داد و با تاکید بر پیامدهای اجتماعی و تاثیرات مخرب ماهواره انواع عکس‌العمل‌ها را در مقابله با آن واکاوی کرد.


حجت بابایی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان هم با تشکر از پژوهشکده مطالعات میان فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و محسن عامری‌شهرابی برای مشارکت در این جلسه گفت: برگزاری اینگونه نشست‌های تخصصی یکی از راه‌کارهای اشاعه فرهنگی و اطلاع‌رسانی هدفمند به افراد با دایره سرمایه اجتماعی گسترده است .


وی افزود: در واحد کرمان در ساعت 9:30 تا 11:30 دوشنبه‌ها هیچ برنامه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود و کلاس‌های درس هم برگزار نمی‌شود تا استادان با مشارکت در اینگونه نشست‌ها به هم‌اندیشی و هم‌افزایی بپردازند وبرگزاری مداوم اینگونه نشست‌ها مجدانه در دستورکار قرار دارد.


عامری‌شهرابی برگزاری این جلسات با این سطح مطلوب را بسیار وزین و ارزشمند دانست و گفت: از مسئولان به‌خصوص رئیس و معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان کمال قدردانی و تشکر را دارم و امیدواریم چنین جلسات پرباری ادامه داشته باشد.


انتهای پیام/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته